25
♀ NARODZENIE CO DO CIAŁA PANA, BOGA I ZBAWICIELA NASZEGO JAZUSA CHRYSTUSA.
„Gdy nadeszła pełnia czasu, Bóg posłał Syna Swojego” (Ga 4,4).
Od najdawniejszych czasów wielu wierzących
dopatrywało się w zjawisku, jakim było Imperium Rzymskie, dowodu Boskiego
planu. Powstający Kościół przeczuwał już to, co w retrospektywnym
spojrzeniu na historię tylu współczesnych nam chrześcijan powtarzało.
Dzieło Rzymu, gdy wszechświat stał się „olbrzymią rotundą, rządzoną przez
dwa tysiące kohort", za jedyny cel jakby miało nadejście Mesjasza i że
„legiony kroczyły dla Niego". Rzym miał np. niezrównany system środków
komunikacyjnych. Z Rzymu do Hiszpanii, Dalmacji, Tracji, do Bizancjum,
Dunaju wspaniałe szosy pokryte płytami wiodły poprzez góry i równiny jak
symbol nierozerwalnej sieci, którą Rzym zarzucił na świat. Azja Mniejsza
miała w owych czasach wspaniałe arterie drogowe. Morze dawało nie mniejsze
możliwości podróżowania i stało się bezpieczne od chwili, gdy okręty
rzymskie usunęły groźbę napadów pirackich. I zwiastuni ewangelii mogli
udawać się z łatwością wszędzie tam, gdzie wymagała tego ich działalność
apostolska. Już w roku 220 Orygenes pisał: „Opatrzność Boża chcąc, by
wszystkie narody były gotowe do przyjęcia nauki Chrystusowej,
podporządkowała je cesarzowi rzymskiemu”. A w IV wieku Prudencjusz
wspaniale tłumaczył tę teorię: „Na czym polega tajemnica historycznego
przeznaczenia starożytnego Rzymu? Na tym, że Bóg chce jedności rodzaju
ludzkiego, religia Chrystusa bowiem żąda podwalin społecznych: pokoju i
międzynarodowej przyjaźni. Do tej pory cała ziemia, od wschodu do zachodu,
rozerwana była przez nieustanne walki. By opanować ten obłęd, Bóg nauczył
narody, by posłuszne były jednakowym prawom i wszystkie stały się
rzymskie. Za cesarza Augusta widzimy, że ludzie żyją jak obywatele jednego
państwa i członkowie jednej rodziny. Przybywają z odległych krajów,
poprzez morza, na forum, które jest dla nich wszystkich wspólne; narody
zjednoczone są poprzez handel, cywilizację, małżeństwa; zrodziła się
jedna rasa ze zbiorowiska różnych narodów. Oto sens zwycięstw i triumfów
cesarstwa; pokój rzymski przygotował drogę dla przyjścia Chrystusa". W
całym cesarstwie rzymskim można było porozumieć się językiem greckim,
który znał każdy człowiek otarty trochę w świecie i znajomość tego jednego
języka wystarczała. Istniała greka pospolita używana w portach i greka
arystokratyczna sfer elitarnych. Łacina (zyskująca stopniowo większą
popularność od III wieku, stała się językiem panującym na Zachodzie) była
używana w armii i administracji. I teraz w tę najodpowiedniejszą porę, gdy
nadeszła pełnia czasu, Bóg posyła Syna Swojego.
Narodzenie Naszego Pana
Jezusa Chrystusa najpierw było liturgicznie wspominane w Egipcie, gdzie je
obchodzono w nocy z 5 na 6 stycznia, gdy poganie świętowali zimowe
przesilenie Słońca ustalone na 6 stycznia w 1991 roku przed Chrystusem.
Potem to przesilenie cesarz Aurelian (270-275) w 274 roku po Chrystusie
przeniósł na 25 grudnia, gdy Rzymianie świętowali „narodziny
niezwyciężonego Słońca”. Inne regiony cesarstwa w tym samym dniu
obchodziły tej samej treści swoje święta. Kościół anektował zewnętrzne
formy przy całkowitej zmianie znaczenia. Na tym polega mądrość
chrystianizmu - i to jest prawdziwa metoda rewolucji - że wykorzystywał od
dawna istniejące zwyczaje narodów, do których przenikał i dla własnych
celów narzucał im swoje znaczenie. Określił to później tak trafnymi
słowami papież św. Grzegorz Wielki (wspomnienie 12 marca), radząc
misjonarzom udającym się do pogańskich krajów: „Ochrzcijcie bożki i
miejsca kultu pogańskiego”.
Faktycznie Narodzenie
Pańskie, na Wschodzie i na Zachodzie, było wspominane od początku IV
wieku, lecz ono było zawarte w wielkim święcie Objawienia (się Boga), nie
było wspomnieniem historycznego faktu, lecz przede wszystkim świętem idei,
ogólnie świętem ukazania się Boga w ludzkim ciele, ukazanie się w
Chrystusie i przez Chrystusa łaski Bożej: teofanie, objawianie się Boga,
tzn. różne „ukazywania się” Chrystusa: Jego narodzenie się, Jego ukazanie
się mędrcom, Jego chrzest. Tak jest do dziś w obrządku koptyjskim.
I najpierw w Rzymie stało
się świętem oddzielonym od 6 stycznia, bez żadnej wątpliwości dlatego, by
„ochrzcić” święto Słońca. Kiedy to zrobiono? Prawdopodobnie w 354 roku. W
Konstantynopolu wprowadził je w 380 roku św. Grzegorz z Nazjanzu, w
Antiochii św. Jan Chryzostom w 386 roku. I stało się świętem wspominającym
fakt historyczny. Kładzie się akcent na cudownym dziewiczym rodzeniu. Ta
myśl inspirowała pokaźną część tekstów liturgicznych tego święta, bez
wątpienia jako reperkusja Soboru Powszechnego w Efezie (431). To nie
przeszkadza przyjmowaniu się towarzyszącego święta specjalnie ku czci
Bogurodzicy w dniu 26 grudnia, co jest wspólną ideą obrządku
bizantyjskiego i syryjskiego.
O wiele później charakter
ludowy i poetycki tego wschodniego święta przeszedł na Zachód, gdzie pod
wpływem św. Franciszka z Asyżu zajął tak mocne miejsce w folklorze krajów
łacińskich, że stało się ono największą uroczystością po Wielkanocy i w
tym punkcie zastąpiło Objawienie Pańskie (6 stycznia), które zostało tylko
świętem hołdu trzech mędrców, podczas gdy na Wschodzie hołd trzech mędrców
jest związany z narodzeniem Zbawiciela i wspomina się go 25 grudnia.
Antyfona 1
Ps 110,1,3 i 9.
- Będę Cię wysławiał,
Panie, całym moim sercem,* w radzie sprawiedliwych i na zgromadzeniu.
Refren:
Przez wstawiennictwo Bogurodzicy ocal nas, Zbawicielu.
- Chwalebne i
wspaniałe jest Jego dzieło,* a sprawiedliwość Jego trwa na wieki wieków.
- Zesłał odkupienie
Swemu ludowi,* ustanowił na wieki Swoje przymierze.
Antyfona 2
Ps 111,1 i 3.
- Błogosławiony
człowiek, który boi się Pana,* w przykazaniach Jego będzie wielce
rozmiłowany.
Refren:
Ocal nas, Synu Boży, narodzony z Dziewicy,* śpiewających Ci: Alleluja..
- Potężne na ziemi
będzie jego potomstwo,* pokolenie prawych będzie błogosławione.
- Sława i bogactwo w
jego domu,* a sprawiedliwość jego trwa na wieki wieków.
Chwała Ojcu i Synowi i
Świętemu Duchowi, i teraz i zawsze i na wieki wieków, amen.
Jednorodzony Synu...
Antyfona 3
Ps 109,1,2 i 3.
- Rzekł Pan Panu
memu: „Siądź po prawicy mojej, aż położę nieprzyjaciół twoich podnóżkiem
nóg twoich”.
Troparion, ton 4:
Narodzenie Twoje, Chryste Boże nasz,* napełniło wszechświat
światłem poznania:* dzięki niemu czciciele gwiazd* od gwiazdy nauczyli się
czcić Ciebie, Słońce sprawiedliwości* i poznali, że Ty jesteś Wschodzącym
z wysokości.* Chwała Tobie, Panie.
- Berło mocy Twojej
wypuści Pan z Syjonu; panuj wśród nieprzyjaciół twoich.
- Przy Tobie
panowanie w dzień mocy Twej w blaskach świętości.
Śpiew na Wejście, Ps
109, 3 i 4.
Z łona przed
jutrzenką zrodziłem Cię, przysiągł Pan i nie będzie żałował: „Ty jesteś
kapłanem na wieki według porządku Melchizedeka”.
TROPARION, ton 4. Narodzenie
Twoje, Chryste Boże nasz,* napełniło wszechświat światłem poznania:*
dzięki niemu czciciele gwiazd* od gwiazdy nauczyli się czcić Ciebie,
Słońce sprawiedliwości* i poznali, że Ty jesteś Wschodzącym z wysokości.*
Chwała Tobie, Panie.
Chwała Ojcu i Synowi i
Świętemu Duchowi, i teraz i zawsze i na wieki wieków, amen.
KONTAKION, ton 3.
Dziewica dziś
Przedwiecznego rodzi* a ziemia grotę udostępnia Niedostępnemu.* Anieli z
pasterzami wysławiają,* Mędrcy z gwiazdą podróżują,* bo dla nas narodziło
się małe Dziecię, Przedwieczny Bóg.
W miejsce Trysagionu śpiewa się:
Wy, którzy w Chrystusa ochrzciliście się, w Chrystusa oblekliście się,
alleluja.
PROKIMEN, ton 8.
Ps 65,4 i 1.
Wszystka ziemia niech Ci
się kłania i niech Ci śpiewa,* niech psalm śpiewa Imieniu Twemu,
Najwyższy.
Stych:
Wykrzykujcie Bogu, wszystkie ziemie, psalm śpiewajcie Jego Imieniu, dajcie
cześć Jego chwale.
Apostoł, Ga 4,1-7.
ALLELUJA
Ps 18,2 i 3.
Niebiosa opowiadają chwałę Boga, a dzieła rąk Jego
oznajmia firmament.
Stych:
Dzień dniowi opowiada słowo, a noc nocy podaje wiadomość.
Ewangelia: Mt 2,1-12.
W miejsce Prawdziwie godne
śpiewa się do Zakończenia:
Refren: Uwielbiaj, duszo moja,*
czcigodniejszą i chwalebniejszą od Zastępów niebieskich, Przeczystą
Dziewicę, Bogurodzicę.
Irmos: Tajemnicę dziwną widzę i
przesławną:
niebem - grota,
tronem cherubinów -
Dziewica;
żłobek - pomieszczeniem,
gdzie leży nieobjęty Bóg,
Chrystus, Którego śpiewem uwielbiamy.
ŚPIEW NA KOMUNIĘ
Ps 110,9.
Zesłał Pan odkupienie
Swemu ludowi,* alleluja 3x.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz