Telewizja Polska w programie I retransmitować będzie dzisiejsze uroczystości jordańskie w Przemyślu (Boska Liturgia w Archikatedrze, procesja nad San i wielkie poświęcenie wody nad brzegiem rzeki). 70-minutowy program wyemitowany będzie jutro, tj. w poniedziałek 20 stycznia 2014 r. o 12.40 w TVP 1.
Zamieszczony poniżej opis święta Jordanu i polskie przekłady tekstów zmiennych Boskiej Liturgii zaczerpnięte zostały ze strony śp. o. archimandryty Romana Piętki MIC (1937-2011).
Zachęcam także do lektury artykułu "Boże Narodzenie i Objawienie Pańskie w Kościołach Wschodnich", pióra tegoż Ojca Romana, zawierającym m.in. opis świętowania Jordanu w parafii neounickiej w Kostomłotach.
6
♀ ŚWIĘTA TEOFANIA PANA NASZEGO JEZUSA CHRYSTUSA.
Teofanią (Objawieniem Boga)
nazywa się ta uroczystość dlatego, że w czasie Chrztu Pańskiego całemu
światu ukazała się Trójca Przenajświętsza (Mt 3,13-17; Mk 1,9-11;
Łk 3,21-22). Bóg Ojciec z nieba mówił o Synu, Syna chrzcił święty
Jego Poprzednik, a Duch Święty zstąpił w wyglądzie gołębia. Od wczesnego
chrześcijaństwa dzień ten nosi miano Oświecenia i święta Światła,
bo Bóg jest światłem i przyszedł, by oświecić „przebywających w ciemności
i cieniu śmierci” (Mt 4,16) i z łaski zbawić całą ludzkość. W
pierwotnym Kościele był zwyczaj chrzcić katechumenów w przeddzień Teofanii,
bo chrzest jest właśnie duchowym oświeceniem człowieka. Ustanowienie
święta Teofanii miało miejsce w czasach apostolskich. Wspominają już je
Konstytucje Apostolskie. Już Klemens Aleksandryjski (150-215) świadczy o
świętowaniu Chrztu Pańskiego i poprzedzaniu go obrzędem nocnego czuwania.
Znane są Kazania z III wieku św. męczennika Hipolita (wspomnienie
30 stycznia) i św. Grzegorza Cudotwórcy (wspomnienie 17 listopada) na
święto Teofanii. W następnych stuleciach – od IV po IX wiek – wszyscy
wielcy ojcowie Kościoła: Grzegorz z Nazjanzu (wspomnienie 25 stycznia),
Jan Złotousty (wspomnienie 27 stycznia), Ambroży z Mediolanu (wspomnienie
7 grudnia), Jan Damasceński (wspomnienie 4 grudnia), wygłaszali specjalne
mowy o uroczystości Teofanii. Wielebni Józef Hymnograf (wspomnienie 4
kwietnia), Teofan Studyta (wspomnienie 11 października) i Bizancjusz
ułożyli o tym święcie wiele tekstów, które dotąd śpiewa się w czasie
nabożeństw. Św. Jan Damasceński mówił, że Chrystus nie dlatego przyjął
chrzest, jakoby potrzebował oczyszczenia, ale by „w wodzie pogrzebać
ludzkie grzechy”, wypełnić Prawo, ukazać tajemnicę Trójcy Przenajświętszej
i wreszcie poświęcić „żywioł wody” i nam dać wzór i przykład dla naszego
Chrztu. Kościół święty obchodzeniem święta Chrztu Pańskiego umacnia naszą
wiarę w najwyższą, niedostępną dla rozumu tajemnicę Trzech Osób Jednego
Boga i uczy nas z jednakowym szacunkiem wyznawać i wysławiać Trójcę Świętą
Jednoistotną i Niepodzielną; demaskuje i rozwiewa błędy dawnych fałszywych
nauczycieli usiłujących myślą i rozumem ludzkim objąć Stworzyciela świata.
Kościół ukazuje wierzącym chrześcijanom na konieczność chrztu, wpaja w nas
poczucie głębokiej wdzięczności dla Tego, Który oświecił i oczyścił naszą
grzeszną naturę. On uczy, że nasze zbawienie i oczyszczenie z grzechów
jest możliwe tylko dzięki łasce Ducha Świętego. Dlatego trzeba koniecznie
strzec tych darów łaski chrztu świętego, by zachować w czystości
drogocenną szatę, o której nam mówi uroczystość Chrztu Pańskiego: „Bo wy
wszyscy, którzy zostaliście ochrzczeni w Chrystusie, przyoblekliście się w
Chrystusa.” (Ga 3,27).
Antyfona pierwsza
Ps 113A,1-3 i 5.
- Gdy wychodził Izrael z
Egiptu,* dom Jakuba od ludu obcego.
Refren: Przez wstawiennictwo
Bogurodzicy ocal nas, Zbawicielu.
- Stał się lud Judzki
Jego przybytkiem,* Izrael Jego królestwem.
- Morze ujrzało i
uciekło,* Jordan wstecz się zawrócił.
- Cóż ci jest, morze, żeś
uciekło,* i tobie, Jordanie, żeś się wstecz zawrócił.
Antyfona druga
Ps 114,1-3 i 5.
- Miłuję Pana,
albowiem usłyszał* głos mojej modlitwy.
Refren:
Ocal nas, Synu Boży, ochrzczony w Jordanie,* śpiewających Ci: alleluja.
- Albowiem skłonił ucho
swe ku mnie,* i za dni moich będę Go wzywał.
- Objęły mnie boleści
śmiertelne i niebezpieczeństwa otchłani mnie spotkały,* znalazłem ucisk i
boleść, ale wzywałem imienia Pańskiego.
- Miłościwy Pan i
sprawiedliwy,* i Bóg nasz jest litościwy.
Chwała Ojcu i Synowi i
Świętemu Duchowi, i teraz i zawsze i na wieki wieków, amen.
Jednorodzony Synu...
Antyfona trzecia
Ps 117,1,2 i 4.
- Wysławiajcie Pana, bo
jest dobry, bo na wieki Jego miłosierdzie.
Troparion, ton 1:
Podczas chrztu Twego, Chryste, w Jordanie* miało miejsce uwielbienie
Trójcy świętej:* bo głos Ojca zaświadczył o Tobie,* nazywając Cię
umiłowanym Synem * i Duch pod postacią gołębicy potwierdził niewątpliwość
tego oświadczenia.* Chryste Boże, Któryś się objawił* i oświecił
wszechświat, chwała Tobie.
- Niech mówi Izrael, że
Pan jest dobry, że na wieki Jego miłosierdzie.
- Niech mówi dom Aarona,
że Pan jest dobry, że na wieki Jego miłosierdzie.
- Niech mówią, którzy się
boją Pana, że On jest dobry, że na wieki Jego miłosierdzie.
Śpiew na Wejście, Ps 117 26.
Błogosławiony, Który
przychodzi w imię Pańskie. Błogosławiliśmy wam z domu Pańskiego. Bogiem
jest Pan i zajaśniał nam.
TROPARION, ton 1.
Podczas chrztu Twego,
Chryste, w Jordanie* miało miejsce uwielbienie Trójcy świętej:* bo głos
Ojca zaświadczył o Tobie,* nazywając Cię umiłowanym Synem * i Duch pod
postacią gołębicy potwierdził niewątpliwość tego oświadczenia.* Chryste
Boże, Któryś się objawił* i oświecił wszechświat, chwała Tobie.
Chwała Ojcu i Synowi i
Świętemu Duchowi, i teraz i zawsze i na wieki wieków, amen.
KONTAKION, ton 4.
Objawiłeś się dziś
wszechświatu, Panie,* i światłość Twoja wycisnęła na nas znamię,* którzy z
całą świadomością Cię wielbimy:* przyszedłeś i objawiłeś się,* Światłości
nieprzystępna.
W miejsce Trysagionu śpiewa się:
Wy, którzy w Chrystusa ochrzciliście się, w Chrystusa oblekliście się,
alleluja.
PROKIMEN, ton 4.
Ps 117,26,27 i 1.
Błogosławiony, Który
przychodzi w imię Pańskie.* Bogiem jest Pan i zajaśniał nam.
Stych:
Wysławiajcie Pana, bo jest dobry, bo na wieki Jego miłosierdzie.
Apostoł: Tt 2,11-14 i 3,4-7.
ALLELUJA
Ps 28,1 i 2.
Przynoście Panu, synowie
boży, przynoście Panu młode baranki.
Stych:
Głos Pański nad wodami, Bóg majestatu zagrzmiał, Pan nad wielkimi wodami.
Ewangelia: Mk 3,13-17.
W miejsce Prawdziwie godne
śpiewa się do Zakończenia:
Refren: Uwielbiaj, moja duszo,*
czcigodniejszą od Niebieskiego Wojska Dziewicę Przeczystą, Bogurodzicę.
Irmos:
Żaden język nie zdoła godnie
i anielski umysł nie
potrafi,
opiewać cię,
Bogurodzico.
Ale w swej dobroci
przyjmij naszą wiarę,
bo znasz naszą miłość do
Boga,
gdyż jesteś Obroną
chrześcijan.
Uwielbiamy cię.
ŚPIEW NA KOMUNIĘ
Tt 2,11.
Okazała się łaska boża,*
źródło zbawienia dla wszystkich ludzi,* alleluja
3x
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz