Terra incognita wschodniego katolicyzmu. Krótki przewodnik
Bliska
wizyta (27-29 czerwca), z jaką przybędzie do Polski zwierzchnik
Ukraińskiego Kościoła Greckokatolickiego Światosław Szewczuk,
niewątpliwie wywoła duże zainteresowanie środków masowego przekazu.
Będzie to bowiem nie tylko wydarzenie religijne – obchody 1025.
rocznicy Chrztu Rusi-Ukrainy,
ale i historyczne, związane z 70. rocznicą tragedii wołyńskiej. Złą
tradycją jest nonszalancja mediów w ukazywaniu realiów Kościołów
wschodnich, w szczególności grekokatolików. Telewizja publiczna, jak
każdego roku, informowała na początku maja o świętowaniu Wielkanocy
przez wschodnich chrześcijan. Słowa poświęcone prawosławnym zilustrowano
materiałem filmowym… z greckokatolickiej cerkwi w Lublinie, zgodnie z
zasadą znaną z dziedziny sportowej: „co innego widzisz, co innego
słyszysz”. Brak profesjonalizmu owocuje czasem sytuacjami
anegdotycznymi, jak kilka lat temu, gdy jedna z pomorskich gazet
opisywała liturgię Wielkiego Piątku u grekokatolików. Wyłożenie do
adoracji płaszczanicy, czyli ikony na płótnie przedstawiającej Chrystusa
złożonego do grobu, przemieniło się w „wyłożenie płaszcza Nyci”.
Proponujemy krótką „ściągawkę”, która powinna pomóc w nawigacji po terra incognita wschodniego katolicyzmu.
A Arcybiskupstwo Większe (Arcybiskup Większy) – forma organizacyjna Ukraińskiego Kościoła Greckokatolickiego (UKGK), jedna z kilku, w jakich istnieją →Katolickie Kościoły Wschodnie. Niższa od →Patriarchatu,
wyższa od Metropolii. Kościół arcybiskupi większy to Kościół wschodni
sui iuris (swego prawa), któremu przewodniczy metropolita stolicy
określonej lub uznanej przez najwyższą władzę kościelną, a któremu nie
został nadany tytuł patriarszy. Do Kościołów arcybiskupich większych i
arcybiskupów większych ma zastosowanie to, co odnosi się w prawie wspólnym do Kościołów patriarchalnych i patriarchów.
B Białoruś
Po Unii Brzeskiej (1596) to głównie ziemie białoruskie były terenem,
gdzie zjednoczona z Rzymem Metropolia Kijowska rozwijała się
najdynamiczniej. Tak widzi skutki zniszczenia Kościoła
greckokatolickiego białoruski badacz: „Główną zasługą Unii było to, że w
specyficznych warunkach historii białoruskiej była ona faktycznie
jedyną instytucją zjednoczenia narodowego. Przez swoje środki, w tym
sztukę, kształtowała ona główne cechy charakteru narodowego: tolerancję,
miłość do Ojczyzny, szczerość, szacunek do pracy i nauki, a przede
wszystkim – głęboką wiarę. Dlatego zniesienie Unii było tragedią
narodową. Doprowadziło do zatracenia przez naród białoruski swej
godności i swej świadomości narodowej. Ciężkie rany zadane zniesieniem
Unii pozostają nie zaleczone do dziś”(Jury Chadyka, „Kulturotwórcza rola
Unii Brzeskiej na Białorusi”, w: „Unia Brzeska z perspektywy czterech
stuleci”, red.wyd. KUL, Lublin 1998, s. 1770).
C Cerkiew
Choć Rada Języka Polskiego zatwierdziła używanie nazwy „Cerkiew” w
znaczeniu „ogółu wiernych, wspólnoty religijnej, instytucji”, to warto
ignorować tę nieprzemyślaną decyzję i pozostać przy stosowaniu cerkwi i
pochodnych w odniesieniu do architektury, muzyki i sztuki
wschodniochrześcijańskiej. W imię niewprowadzania dodatkowych podziałów w
i tak podzieloną Ekklesię.
D Davies Norman, prof., o grekokatolikach: „Chrześcijaństwo
europejskie nie było jednak nigdy jednością. Różnice w obrzędach
Kościoła łacińskiego i greckiego utrwaliły się w 1054 roku w postaci
trwałej schizmy. Temu »skandalowi w łonie chrześcijaństwa« nie zaradzono
do dziś. Ponawiane od soboru florenckiego wysiłki na rzecz zakończenia
rozłamu spełzły na niczym. Z jednej strony mamy wojownicze nastawienie
kontrreformacyjnego katolicyzmu w stosunku do Wschodu, z drugiej zaś
ksenofobię rosyjskiej Cerkwi prawosławnej, która została stworzona pod
koniec XVI wieku przez Iwana Groźnego jako osobny patriarchat będący
narzędziem ekspansji Moskwy.
Najsmutniejszy
w tej historii jest los greckokatolickich unitów, którzy połączyli
niepochodzącą z Rosji tradycję prawosławną z wiernością wobec papieża.
Padali oni ofiarą brutalnych represji na każdym etapie rosyjskiej
ekspansji - od momentu, kiedy Moskale zdobyli w 1662 roku Kijów,
odbierając go Polsce, do zajęcia Ukrainy Zachodniej przez Stalina pod
koniec II wojny światowej. Obecną nadal w Europie gorycz po dawnym
rozłamie religijnym najdobitniej ilustruje niedawna wojna w Bośni” ”.(N.
Davies, „Europa między Wschodem a Zachodem”, wyd. Znak, Kraków 2007, s.
48).
E Eparchia Odpowiednik diecezji.
G Greckokatolicki KościółNazwa skonstruowana analogicznie do rzymskokatolicki i wprowadzona w zaborze austriackim za rządów cesarzowej Marii Teresy.
Górowo Iławeckie Kilkutysięczna
miejscowość na północy woj. warmińsko-mazurskiego, w okolice której w
ramach Akcji „Wisła” w roku 1947 przesiedlono licznych Ukraińców. Działa
tu ukraińska szkoła. Grekokatolikom udało się na pocz. lat 80. przejąć
zrujnowany kościół ewangelicki. Gruntownie wyremontowany i
odrestaurowany służy jednej z największych wspólnot greckokatolickich w
Polsce. Ikonostas i polichromie wykonał prof. →Jerzy Nowosielski. Główne miejsce obchodów 1025 rocznicy Chrztu Rusi-Ukrainy w archi eparchii przemysko-warszawskiej.
H HaliczDziś
miasteczko w obwodzie iwano-frankowskim na Ukrainie. Dawna stolica
księstwa ruskiego, od poł. XII w. stolica eparchii. Od łac. średni.
nazwy Halicza – Galicia pochodzi Galicja.
I Isakowicz-Zaleski, ks. – http://www.seminarija.pl/2-uncategorised/82-jedna-rodzina-bez-braterstwa-ks-isakowicz-i-grekokatolicy
K Katolickie Kościoły WschodnieKościoły
należące do wschodnich tradycji chrześcijańskich, które pozostają w
pełnej jedności z Rzymską Stolicą św. Piotra. Terminu „wschodnie” nie
należy rozumieć w sensie geograficznym, gdyż dzisiaj Katolickie Kościoły
Wschodnie mają swe struktury na wszystkich kontynentach. Używane w
przeszłości w odniesieniu do wschodnich katolików określenie „unici”, a
dla samej metody przywracania jedności termin „uniatyzm” (od unii
zawieranych z Rzymem), odbierane jest dzisiaj jako pejoratywne. Tak samo
stosowany jeszcze przez Sobór Watykański II termin „obrządek” (ritus)
jako synonim Kościoła partykularnego (Orientalium Ecclesiarum 2, 4, 16, 17, 19) ma dzisiaj węższe, ściśle określone znaczenie.
O Obrządek Według
Kodeksu Kanonów Kościołów Wschodnich (KKKW) jest „dziedzictwem
liturgicznym, teologicznym, duchowym i dyscyplinarnym, wyodrębnionym
przez kulturę i okoliczności historyczne narodów, wyrażającym sposób
przeżywania wiary, właściwy dla każdego Kościoła sui iuris”
P Patriarchat To określony obszar administracji kościelnej, podległy władzy patriarchy (Encyklopedia Katolicka, t. XV). Patriarchat UKGK – http://www.seminarija.pl/images/kai.pdf
R Ruski Słowo – ofiara ignorancji, jedna z największych w nowożytnej historii nie tylko Polski
S Stereotypy „Jednym
z bardziej nieprzyjemnych skutków niedostatecznej wiedzy o Europie
Wschodniej jest to, że bezkarnie uchodzi powielanie wielu pogardliwych
stereotypów zbiorowych, nawet w dziełach akademickich.
Podobnie
jak jeszcze niedawno wszyscy Walijczycy byli złodziejami, a wszyscy
Żydzi oszustami, dziś nadal słychać niespotykające się ze sprzeciwem
obelgi na temat całych zbiorowości: mieszkańcy Europy Wschodniej to
"wieśniacy" lub "antysemici", Polacy są leniwi, Rumuni to włóczędzy, a
Ukraińcy kolaborowali podczas wojny z okupantem.
W
rzeczywistości zadziwiające jest, jak niewielu z ponad 40 milionów
Ukraińców aktywnie współpracowało z hitlerowcami w porównaniu z dla
przykładu Duńczykami, Holendrami czy Belgami. Dobrym punktem wyjścia do
dyskusji jest tutaj pełna lista żołnierzy dywizji Waffen-SS złożonych z
ochotników”.(N. Davies, „Europa między Wschodem a Zachodem”, wyd. Znak,
Kraków 2007, s. 57).
Szeptycki Andrej, metropolita, Sługa Boży
Szeptycki - wybitny pasterz czy upiór zagubiony w stadzie?
Metropolita Andrzej Szeptycki a zbrodnie ludobójstwa
U Unie KościelnePo
zerwaniu jedności między Kościołem bizantyńskim i łacińskim, które
formalnie nastąpiło w roku 1054, a w powszechnej świadomości wiernych na
Wschodzie utwierdziło się po najeździe krzyżowców na Konstantynopol w
roku 1204, podejmowano próby przywrócenia jedności poprzez zawieranie
unii kościelnych. Zmierzające do tego celu działania II Soboru
Lyonskiego w 1274 r. oraz Soboru Florenckiego w r. 1439 nie dały
trwałych rezultatów, niemniej jednak ten ostatni Sobór posłużył jako
model dla zawartej w 1596 r. w Brześciu nad Bugiem unii między Kościołem
prawosławnym Metropolii Kijowskiej a Rzymem. Pomijając drugorzędne
motywy, unie kościelne zrodziły się z autentycznego pragnienia
odbudowania jedności między podzielonymi Kościołami. Dokonywało się to
zgodnie ze stopniem świadomości eklezjalnej owych czasów (Jan Paweł II,
List Magnum Baptismi donum (14. 02. 1988) do ukraińskich
katolików z okazji 1000-lecia Chrztu Rusi Kijowskiej, 4) i krytyka
metody unijnej według dzisiejszych kryteriów jest anachronizmem. Przy
zawieraniu unii dochodziło do zderzenia dwóch wizji: Kościoły wschodnie
rozumiały unię jako przywrócenie jedności między Kościołami, Rzym
natomiast jako podporządkowanie części wschodniego chrześcijaństwa
jurysdykcji papieża, co miało znaleźć wyraz w bezwarunkowym przyjęciu
wszystkich dogmatów wiary. Używane do niedawna pojęcie „obrządek”
rozumiano jako włączenie do jednego (rzymskokatolickiego) Kościoła grup
chrześcijan wschodnich, którym pozwolono na zachowanie swojej tradycji
liturgicznej i części dyscypliny kanonicznej. W rezultacie unii
dochodziło do podziału w łonie Kościołów wschodnich i prawie wszystkie
Katolickie Kościoły Wschodnie mają swoje „odpowiedniki” po stronie
prawosławnej. Każdą z unii kościelnych należy rozpatrywać oddzielnie,
gdyż nie był to fenomen jednolity. O niektórych wschodnich katolikach
wręcz nie można w żaden sposób mówić jako o „unitach”, gdyż ich jedność z
Rzymem nie jest wynikiem żadnej unii.
W Współczesne problemy wschodnich katolików W XX wieku, przede wszystkim dzięki II Soborowi Watykańskiemu i pontyfikatowi Jana Pawła II (promulgacja KKKW, list apostolski Orientale Lumen)
niepomiernie wzrósł status oraz uświadomienie roli i znaczenia
Katolickich Wschodnich Kościołów. Niemniej jednak w sferze ich relacji z
Rzymską Stolicą Apostolską pozostaje do rozwiązania kilka problemów, z
których najważniejsze wymienił prefekt Kongregacji Kościołów Wschodnich w
wystąpieniu na sympozjum z okazji 10-lecia obowiązywania KKKW (Watykan,
19-23. XI. 2001). Dotyczą one: jurysdykcji patriarchów poza terytorium
patriarchatów, celibatu duchowieństwa żyjącego poza terytorium
określanego jako wschodnie oraz kwestii kompetencji Synodów, przede
wszystkim w dziedzinie nominacji biskupów.
Ks. Bogdan Pańczak
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz